fot. fischer / Metro w Kopenhadze
Szybko i bezpiecznie przez Kopenhagę
Kilka lat temu władze duńskiej stolicy, podjęły decyzję o potrzebie rozwoju miejskiej infrastruktury. Cityringen to całkowicie nowa linia metra uzupełniająca istniejącą sieć o 17 nowych stacji. Nowa trasa liczyć będzie 15,5 km i będzie biegła od śródmieścia Kopenhagi, przez „dzielnice mostów” i Frederiksberg. Przy rozbudowie postawiono na nowoczesne systemy zamocowań, które zadbają o bezpieczeństwo tego podziemnego systemu ekspresowego transportu.
Cytując dane publikowane przez operatora kopenhaskiej sieci Metroselskabet I / S, prawie 65 milionów pasażerów korzysta z sieci Kopenhaskiego metra każdego roku. Dodatkowo stolica Danii odczuwa duży napływ nowych mieszkańców. Rozbudowa infrastruktury była zatem kwestią czasu. Budowa Cityringen rozpoczęła się w 2011 r. a jej otwarcie planowane jest na koniec 2019 r. Podziemny system ekspresowych pociągów połączy duński parlament, ratusz, kluczowe zabytki, dworzec centralny i inne centralne obszary miasta. Dostępna będzie również opcja przesiadki na istniejące już linie M1 i M2, a także na pociąg S i pociąg regionalny. Cityringen będzie obsługiwać 17 nowych stacji metra na linii M3.
Metroselskabet I / S, wyłonił zwycięzcę przetargu, którym została Copenhagen Metro Team - spółka joint venture skupiająca trzy włoskie firmy: Tecnimont Civil Construction, Salini S.p.a. i Seli. Salini i Impregilo połączyły się w jedną grupę w 2014 r. i obecnie posiadają 99,9% akcji Copenhagen Metro Team. Prace wiertnicze dla dwutorowych tuneli zostały już zakończone. Dwa tunele o średnicy 5,78 mi długości 15,5 km zostały wywiercone przez piaskowiec kopenhaski na głębokości 25 m poniżej powierzchni, poprzez wykop EPB-TBM.
Z ponad 300 podwykonawcami, Cityringen jest jedną z największych inwestycji dotyczącą budowy metra, w Europie. Grupa fischer również jest zaangażowana w projekt, dostarczając liczne rozwiązania produktowe, zarówno do tymczasowych, jak i stałych zamocowań i instalacji, zapewniając jednocześnie wsparcie podczas ich instalacji na miejscu.
Na konstrukcje tunelu składają elementy wykonane z betonu, żelbetu oraz prefabrykowanych segmentów jako konstrukcji nośnej. Zastosowane systemy mocowania i montażu zostały przetestowane zgodnie z normami europejskimi i międzynarodowymi i w większości mają ETA (Europejska Aprobata Techniczna), a także zatwierdzenie UL i ICC dla USA i krajów Dalekiego Wschodu. Zamocowania są wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak stal. Są odporne na działanie ognia, wpływy sejsmiczne, a także obciążenia dynamiczne i udarowe. Marco Cannone, kierownik projektu w międzynarodowych projektach budowlanych w fischer Italy, jest mocno zaangażowany w projekt. „Przekonaliśmy instytucję zamawiającą, ponieważ posiadamy odpowiednie zamocowania i specjalistyczne rozwiązania, które były wymagane do budowy tunelu” – mówi Marco Cannone.
Tymczasowe trasy kablowe, rury do wentylacji, tymczasowe oświetlenie oraz systemy dostarczania i usuwania wody w Cityringen, zostały zamocowane za pomocą kotwy gwoździowej FNA II i śruby do betonu FBS zgodnie z odpowiednimi wymogami dotyczącymi obciążenia. Oba produkty umożliwiają demontaż. FNA II jest dodatkowo stosowany do zapobiegania podnoszeniu rury spustowej przez nawiercone metalowe wsporniki w podłodze tunelu. Zapobiega to przemieszczaniu się rury spustowej z jej pierwotnego położenia podczas napełniania sekcji cementem. FNA II wykorzystano również do montażu płyt ogniochronnych i do mocowania siatek wzmacniających do odlewanego tynku ogniochronnego w połączeniu z podkładkami i przekładkami.
Wersja kotwy sworzniowej FBN II, ze stali nierdzewnej naciska również na warstwy wodoszczelne segmentów tunelu w obszarze kanałów ściennych stacji, czyniąc je wodoodpornymi. Kotwy FAZ II i FBN II oraz kotwa FNA II, zostały użyte do długoterminowych, bezpiecznych instalacji elektrycznych w Cityringen. W celu zainstalowania torów do podkładów kolejowych stosuje się dedykowany system kotwienia fischera. Zaprawa iniekcyjna FIS EM jest stosowana w połączeniu z prętem gwintowanym FIS A do mocowania szyny przewodzącej (3. szyna), bezpiecznie przenosząc wysokie obciążenia na podłoże mocujące, nawet jeśli otwór jest płytki. Kotwy podcinające fischer i podkonstrukcja – system fischer ACT, są stosowane w celu montażu okładziny elewacyjnej na stacjach z kamienia naturalnego i cegieł wykonanych ręcznie. System może byś stosowany do montażu okładzin wykonanych z dowolnego rodzaju materiału.
Odporne na korozję i ognioodporne systemy instalacyjne firmy fischer mocują rury i kable do zasilania i odprowadzania energii elektrycznej i wody do tunelu oraz do jego wentylacji. Zastosowano również system Firestop firmy fischer. Szeroka gama rozwiązań pasywnej ochrony przeciwpożarowej pomaga zminimalizować rozprzestrzenianie się ognia, dymu i toksycznych gazów. W Kopenhadze powstaną łącznie 42 kilometry tunelu, wraz z 24 nowoczesnymi stacjami metra pod kierunkiem Metrosel-skabet. Łącznie z przystankami naziemnymi, w latach 2019–2024 zostanie otwartych ponad 50 stacji metra i stacji miejskich.
źródło: pieknydom24.pl