Od projektu do realizacji - budowa podjazdu krok po kroku
Budowa przydomowego podjazdu to okazja do praktycznego, a zarazem estetycznego zagospodarowania przestrzeni posesji. Na co zwrócić uwagę zlecając projekt, jaki materiał przeznaczyć na ten cel i jak zaplanować poszczególne etapy prac? Na te i inne pytania odpowiada Wojciech Średniawa, ekspert Polbruk S.A. Z racji pełnionej funkcji podjazd powinien być wykonany z materiałów wytrzymałych, a jednocześnie umożliwiających wykonanie aranżacji dostosowanej do architektury otoczenia. Takie zaaranżowanie przestrzeni będzie możliwe, gdy do budowy podjazdu wykorzystamy kostkę brukową - trwały i odporny na uszkodzenia materiał, dostępny w wielu kolorach i kształtach.
Zlecając wykonanie projektu podjazdu, powinniśmy uwzględnić funkcję, jaką będzie on pełnił na co dzień. - Jeśli będą po nim jeździć samochody do 3,5 t, wystarczająca będzie kostka brukowa o grubości 6 centymetrów, dla pojazdów cięższych zalecamy kostkę o grubości minimum 8 cm - wyjaśnia Wojciech Średniawa, główny projektant Polbruk S.A. Optymalna szerokość podjazdu wynosi 3 m. Jej zachowanie jest niezbędne, aby wjeżdżanie do garażu było komfortowe i bezpieczne dla naszego auta. Im plac przed budynkiem jest większy, tym śmielej możemy poeksperymentować z rozkładem podjazdu, powiększając projekt np. o dodatkowe ciągi komunikacyjne lub zatoczkę dla drugiego auta.
- Grunt to... podłoże
Po zaakceptowaniu projektu czas przystąpić do kolejnego etapu budowy, czyli przygotowania podłoża. - Prace te rozpoczynamy od wykonania wykopu. Jego głębokość wynosi zwykle od 30 do 50 cm i jest uzależniona od rodzaju podłoża, a także przewidywanych obciążeń nawierzchni. Dno należy dokładnie wyrównać i uformować z uwzględnieniem docelowych spadków i linii odwadniających, a następnie zagęścić poprzez ubijanie, co pozwoli zabezpieczyć grunt przed osiadaniem - zaznacza ekspert. - Duża wilgotność gruntu może wymagać zastosowania warstwy ze specjalnego kruszywa lub geosyntetyków. Jednocześnie trzeba pamiętać o uwzględnieniu przebiegu różnego rodzaju instalacji, na przykład elektrycznych czy sanitarnych. W ich okolicy utwardzenie gruntu jest szczególnie istotne - dodaje Wojciech Średniawa.
Kolejnym etapem prac jest wykonanie około 25-40-centymetrowej warstwy podbudowy z materiału gwarantującego przepuszczalność wody. Może to być żwir, grys lub na przykład pospółka. Na koniec tak przygotowane podłoże należy wyłożyć kilkucentymetrową warstwą wyrównanej, ale nie ubitej podsypki z piasku lub innego drobnego kruszywa. - Pamiętajmy, że po wykonaniu ostatnich prac, poziom podjazdu obniży się o około 1 cm, dlatego przy planowaniu wysokości podjazdu należy wziąć pod uwagę wysokość trawnika czy rabatek. Gdy podjazd bezpośrednio sąsiaduje z rabatami powinien znajdować się wyżej od nich, co pozwoli uniknąć zsypywania się na niego ziemi - podpowiada ekspert.
- Układanie czas zacząć
Kostkę należy układać od brzegu nawierzchni ku środkowi, zachowując około 3-milimetrowe odstępy między poszczególnymi elementami. Po zakończeniu montażu spoiny te wypełnia się suchym, drobnym piaskiem. Cały czas należy też kontrolować spadki układanej nawierzchni. Ostatnim etapem prac jest kilkukrotne utwardzanie gotowego podjazdu płytą wibracyjną.
Kostka brukowa to bardzo trwały materiał o szerokim zastosowaniu, który, jak żaden inny, nadaje się do tworzenia podjazdów. Z pomocą tego budulca wyczarujemy przed domem zarówno stylizowaną, jak i prostą kompozycję, która będzie nam służyć przez lata.
źródło: polbruk/pieknydom24.pl