foto Termo Organika
O liczeniu pieniędzy, czyli nowa moda w budownictwie
Popularność budownictwa energooszczędnego w Polsce stale rośnie. Spowodowane jest to wieloma czynnikami m.in. coraz atrakcyjniejszymi projektami budynków energooszczędnych, większą świadomością ekologiczną społeczeństwa i co najważniejsze - oszczędnościami na kosztach energii. Termo Organika od lat promuje ten rodzaj budownictwa prowadząc kampanie społeczno-informacyjne oraz dostarczając styropian dla wzorcowych budynków energooszczędnych.
Coraz więcej Polaków decyduje się na budowę domów które oszczędzają energię i pozwalają zaoszczędzić znaczące kwoty na ogrzewaniu. Tendencje te widać również w budownictwie użyteczności publicznej. Stosowane są coraz nowocześniejsze technologie budowlane: energooszczędne okna, systemy wentylacji, ale przede wszystkim rośnie grubość warstwy izolacji termicznej.
Energooszczędna moda i nowe przepisy
Budynki w Unii Europejskiej odpowiadają aż za 40% ogólnego zużycia energii. Na szczęście coraz więcej świadomych inwestorów zaczyna kalkulować koszty eksploatacji już na etapie wybierania projektu. Zarówno osoby prywatne jak i instytucje publiczne zaczynają szukać złotego środka: niedrogiego, estetycznego i funkcjonalnego budynku, który będzie tani w czasie wieloletniej eksploatacji. Warto wiedzieć, że w 2010r. Przyjęto dyrektywę, która od 2018r. zobowiązuje wszystkie państwa UE do stawiania budynków publicznych o „prawie zerowym” zapotrzebowaniu na pierwotne ciepło czyli ok. 50w/mkw. Budowanie obiektów publicznych wg. obowiązujących, lecz jeszcze tylko 5 lat, norm, wydaje się więc mało racjonalne. Ładne, nowe budynki bez energooszczędnych technologii stają się już na starcie przestarzałe. Będą wymagały termomodernizacji już za 4-5 lat, a jej efekty nigdy nie będą tak korzystne finansowo, jak budowanie od razu wg norm, które będą już niedługo obowiązkowe.
"Od niemal dekady zachęcamy inwestorów w Polsce do energooszczędnego budownictwa. Inicjowaliśmy bądź angażowaliśmy się w różnego rodzaju akcje społeczne, których głównym celem było promowanie oszczędności energii potrzebnej do ogrzania budynków.
" mówi Krzysztof Krzemień z Termo Organiki " Nasze styropiany ocieplają modelowe budynki budownictwa energooszczędnego w Polsce. Niektóre z działań Termo Organiki stają się swoistym drogowskazem dla inwestorów szukających efektywnych rozwiązań".
Energooszczędna Termo Organika
Termo Organika już w 2004r. dostarczyła swój srebrnoszary styropian Platinum Plus do ocieplenia siedziby budynku Polskiego Instytutu Budownictwa Pasywnego w Gdańsku. Ten sam zaawansowany izolator znalazł zastosowanie przy ociepleniu pierwszego w Polsce certyfikowanego domu pasywnego. Projekt domu wykonało biuro projektów „Lipińscy Dom”. Był to wówczas jedyny w Europie Środkowo-Wschodniej budynek pasywny z certyfikatami Passiv Haus z Darmstad. Styropian Termo Organiki ocieplił również pierwszy na świecie energooszczędny kościół wybudowany w standardzie budownictwa pasywnego (2011r.). Energooszczędna świątynia błogosławionego Jana Pawła II znajduje się w Nowym Targu ma powierzchnię 1740 m2 i mieści około 500 wiernych. Styropian Platinum Plus został wykorzystany do izolacji termicznej pierwszej w Polsce sportowej hali pasywnej w Słomnikach (2010r.), uniwersyteckiej hali sportowej na terenie uniwersytetu rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie oraz pierwszej w Polsce pasywnej szkoły podstawowej w Budzowie w woj. dolnośląskim (2012r.).
Innowacyjne akcje
Termo Organika wspólnie z Narodową Agencją Poszanowania Energii, Polskim Instytutem Budownictwa Pasywnego oraz pracownią „Architektura pasywna” promuje energooszczędność. Obecnie trwa ogólnopolska kampania społeczna „Innowacyjna Polska 2010-2020. Wysokoenergooszczędne budynki pasywne w polskich gminach i miastach”. Kampania ma na celu popularyzację energooszczędnych rozwiązań architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej oraz zachęcenie decydentów do ich budowy. Akcja obejmuje 379 powiatów i 2749 gmin. Inicjatorzy akcji dotychczas m.in. przedstawili innowacyjne projekty energooszczędnych hal sportowych oraz przedszkoli, które łatwo mogą wzbogacić infrastrukturę edukacyjno-sportowo-rekreacyjną w gminach i powiatach. I etap kampanii skierowany był do władz samorządowych, liderów regionalnych i lokalnych struktur partyjnych na terenie kraju, bez względu na opcję polityczną. W roku 2008r. Firma przeprowadziła ogólnopolski konkurs „Termo Organika Gaudi projekt” którego jednym z priorytetowych celów była promocja termomodernizacji i energooszczędnych rozwiązań w budownictwie. Uczestnicy mieli za zadanie zaprojektować oryginalną elewację, która spełni rolę niepowtarzalnej fasady i jednocześnie termoizolacji. Prace oceniało jury składające się z autorytetów świata sztuki, architektury i budownictwa. W 2007r. Termo Organika, BASF i Fortis Bank zorganizowały ogólnopolską akcję „Ciepły dom dla Ciebie” promującą energooszczędność w budownictwie jednorodzinnym. W ramach kampanii inwestorzy m.in. mogli otrzymać na promocyjnych warunkach projekt energooszczędnego „Ciepłego Domu” wykonanego przez wrocławskie biuro projektowe „Lipińscy Domy”.
źródło: termoorganika/pięknydom24.pl