piękny dom - twitterpiękny dom - facebookpiękny dom - linkedinpiękny dom - instagram
O co zapytać firmę instalacyjną przed montażem pomp ciepła?

O co zapytać firmę instalacyjną przed montażem pomp ciepła?

2014-07-10 17:42:00

Wybór odpowiedniego systemu ogrzewania domu nie należy do najłatwiejszych. Kiedy już zostanie podjęta decyzja, warto zadać wykonawcy kilka niezbędnych pytań. Pozwolą one rozwiać wszystkie wątpliwości i w pełni cieszyć się z wysokiego komfortu cieplnego.

Pompy ciepła są jednym z najbardziej energooszczędnych rozwiązań grzewczych. Wykorzystują energię z odnawialnych źródeł. Ich zasada działania opiera się na wykorzystywaniu bezpłatnego ciepła, które znajduje się w wodzie, gruncie lub w powietrzu. Dzięki temu koszty ogrzewania mogą być zredukowane nawet do 70%. Zaletą pomp ciepła jest fakt, że po zamontowaniu i uruchomieniu nie wymagają dodatkowego zaangażowania użytkowników, by sprawnie funkcjonować. Są więc ekonomiczne, wygodne i proste w obsłudze. Od właściwie dobranej pompy ciepła oraz wykonanej instalacji zależy prawidłowe funkcjonowanie systemu, a co za tym idzie - nasz komfort. Dlatego warto już na etapie montażu zadać firmie wykonawczej kilka dodatkowych pytań, by dowiedzieć się jak najwięcej. O co zapytać?

Co powinna zawierać umowa nawiązana pomiędzy wykonawcą a inwestorem?
Dzięki niej mamy pewność, że instalator jest legalnym dystrybutorem, który kompleksowo wykona usługę. Będziemy mieli świadomość czasu wykonania prac instalacyjnych jak i na podstawie umowy - prawo do ewentualnych roszczeń związanych z niewywiązaniem się co do wcześniejszych ustaleń. Umowa określa termin wykonania zamówienia, szczegółowy harmonogram, wysokość wynagrodzenia oraz dokładnie opisane warunki gwarancji. Inwestor ma natomiast za zadanie umożliwić swobodne dysponowanie lokalu w celu pełnego wykonania prac oraz dostarczenie niezbędnych dokumentów.

  • Czy instalacja posiada projekt wykonawczy?

Zainstalowanie pompy ciepła powinno być poprzedzone projektem wykonawczym. Zawiera on analizę termiczną, uwzględniającą informacje m.in. o stratach ciepła budynku. Na jego podstawie dobiera się odpowiednią pompę ciepła. Jeśli firma nie zatroszczy się o klienta na tym etapie, wówczas istnieje ryzyko, że oferowane urządzenia nie będą działały zgodnie z oczekiwaniami. Dodatkowo, projekt wykonany przez projektanta z odpowiednimi uprawnieniami, jest dokumentem ułatwiającym rozpatrzenie ewentualnych kwestii spornych pomiędzy inwestorem i firmą wykonawczą.

  • Kto będzie wykonywał instalację?

Odpowiednie doświadczenie firmy wykonawczej pozwoli upewnić się, że instalacja grzewcza będzie wykonywana przez profesjonalistów. Należy zwrócić uwagę na to, czy przedsiębiorstwo jest powiązane z producentem wybranych urządzeń. Jeśli tak i firma posiada np. certyfikat od danego producenta, mamy pewność, że fachowcy są na bieżąco z nowinkami technicznymi, przeszli szereg szkoleń i doskonale znają oferowane przez siebie rozwiązania.

  • Kto odpowiada za poszczególne elementy systemu grzewczego?

Idealnym rozwiązaniem jest, aby całość instalacji gruntowej pompy ciepła, której głównymi elementami są: kolektor gruntowy, pompownia oraz system ogrzewania podłogowego lub grzejniki, wykonywała jedna firma. Angażowanie trzech różnych przedsiębiorstw do każdej części instalacji może niewątpliwie utrudnić kontakt i przepływ informacji oraz spowodować unikanie odpowiedzialności przez wykonawców w razie wystąpienia ewentualnych usterek.

  • Kto zajmuje się sprawami formalno-prawnymi?

Ułożenie wymiennika poziomego nie wymaga żadnych zezwoleń. Podobnie jest w przypadku kolektora pionowego, dla którego wykonuje się odwiert do 30 metrów.

Jeśli odwierty są głębsze niż 30 metrów, wówczas montaż pomp ciepła z gruntowymi kolektorami pionowymi wymaga podjęcia odpowiednich kroków. Odwierty powyżej 30 a do 100 metrów głębokości wymagają opracowania projektu robót geologicznych oraz zgłoszenia do organów administracji geologicznej. Inaczej rzecz się ma w przypadku, gdy planowany odwiert przekracza 100 metrów. Wówczas potrzebujemy zatwierdzenia wcześniej wspomnianego projektu. Dodatkowo, mają tu zastosowanie przepisy o ruchu zakładu górniczego i ratownictwie górniczym. W umowie warto określić, kto odpowiada za sprawy formalno-prawne, by uniknąć nieporozumień podczas instalacji.

  • Jaka jest długość gwarancji i kto jest serwisantem?

Gwarancja zapewnia klientowi bezpłatną naprawę ewentualnych usterek. Klient powinien zapoznać się z jej warunkami. Dodatkowo wskazane jest, by dowiedział się, kto jest serwisantem wybranych przez niego urządzeń grzewczych. To pomoże w ustaleniu, do kogo zwrócić się o pomoc oraz pozwoli na szybką i sprawną reakcję w przypadku pojawienia się ewentualnej usterki.

  • Jak często odbywają się przeglądy?

Przeglądy układu grzewczego zapewniają mu sprawne funkcjonowanie przez wiele lat. Firma instalacyjna, odpowiedzialna za ich wykonanie, powinna poinformować użytkownika, jak często odbywają się przeglądy techniczne i jaki jest ich koszt.

  • Czy firma przekazuje pakiet dokumentacji zdawczo-odbiorczej?

Do pakietu dokumentacji zdawczo-odbiorczej należą: karta gwarancyjna, raport uruchomienia urządzenia, instrukcja obsługi urządzenia oraz potwierdzenie wykonania instalacji. Jest to komplet dokumentów, potwierdzający poprawność montażu i działania instalacji, czyli formalne zakończenie prac potwierdzone przez wykonawcę oraz inwestora.

  • W jaki sposób sterować urządzeniem?

Grunt to wygoda! Warto upewnić się, że wybrane rozwiązanie grzewcze nie będzie zbyt absorbujące dla użytkowników. Klient powinien wiedzieć, w jaki sposób sterować urządzeniem, by dostosować jego parametry do swoich potrzeb. Przydatne informacje znajdują się w instrukcji, jednak należy pamiętać, że jednym z obowiązków firmy instalującej jest poinformowanie użytkownika o sposobie obsługi urządzenia.

  • Instalacja grzewcza od A do Z

- Kompleksowe podejście do potrzeb klienta powinno być standardem. Użytkownik nie musi znać wszystkich nowinek technologicznych. Należy to do obowiązków firmy, która jest specjalistą w tej dziedzinie. Autoryzowani Koncesjonerzy Sofath odpowiadają za całkowity zakres prac. Od momentu podpisania umowy, klient czeka tylko na ciepło w swoim domu. Wykonanie rzetelnego projektu wykonawczego, wyliczenie strat ciepła, bogate doświadczenie, pomoc w sprawach formalno-administracyjnych, długa gwarancja, niezbędne przeglądy mają wpływ na komfort i zadowolenie klienta - tłumaczy Rafał Magiera, ekspert pomp ciepła Sofath (http://www.sofath.pl/).

Kto pyta nie błądzi - brzmi stare, polskie przysłowie. Dlatego warto dowiedzieć się więcej i zadawać nawet te najbardziej niewygodne pytania. W efekcie można rozwiać wszelkie wątpliwości i cieszyć się idealnie wykonaną instalacją grzewczą.

źródło: sofath/pięknydom24.pl
 

pieknydom24
MAPA STRONY
NASZE SERWISY
  • agdrtv24
  • pięknydom24
  • informacje branżowe