Geberit i Zuzanna Skalska o designie
W poniedziałek 20 czerwca w siedzibie firmy Geberit odbyło się inspirujące spotkanie z Zuzanną Skalską. Znana i ceniona badaczka trendów designu przybliżyła słuchaczom tegoroczny Milan Design Week. Jej prezentacja była pełna anegdot, krytyki, a nawet cynizmu. Dziennikarze, blogerzy oraz architekci z zaciekawieniem słuchali subiektywnej relacji, w formie komentarza do mediolańskich trendów.
„Design po designie” to hasło przewodnie kwietniowego tygodnia designu we Włoszech. W czasie dwugodzinnego spotkania ciężko streścić to, co modny Mediolan miał do zaoferowania miłośnikom designu. Zuzanna Skalska nie skupiała się jednak na nowych lampach, kanapach i krzesłach, ją interesowały mediolańskie myśli: dlaczego widzimy to, co widzimy. Subiektywna ocena oraz przemyślenia na temat poszczególnych wystaw zostały opatrzone wieloma barwnymi zdjęciami z najciekawszymi eksponatami. Nie da się jednak oprzeć wrażeniu, że z roku na rok targi stają się coraz większą, dobrze naoliwioną maszyną marketingową. Zuzanna Skalska, będąc na tegorocznych targach, doszła do interesujących wniosków, którymi podzieliła się z zebranymi gośćmi. Chętnie wchodziła w dyskusję, odpowiadała na pytania, ale także kierowała uwagę słuchaczy na najciekawsze wystawy, które pojawiły się w Mediolanie.
Co wydarzyło się w Mediolanie?
Po 15 latach do Mediolanu powróciła tradycja słynnego Triennale, czyli wielkiej imprezy poświęconej architekturze i designowi. XXI edycja zaskoczyła najbardziej tym, że wyszła poza muzeum sztuki nowoczesnej i tereny targowe, rozpierzchła się aż po 19 miejscach: parkach, pałacach i uczelniach. Do głębszej refleksji zwiedzających skłoniła wystawa „NeoPreistoria”. Sto słów, a każde słowo to jedna rzecz, która na przestrzeni wieków zmieniła nasze życie. I tak w gablotach znalazły się między innymi: strzała, klucz, szkło, telefon komórkowy, wózek sklepowy, rower, komputer, a nawet lekarstwa. Na uwagę zasłużyła także wystawa poświęcona kobietom we włoskim designie. Dostrzeżono fakt, że design na przestrzeni ostatnich lat stał się zdecydowanie sfeminizowany. W Mediolanie ponownie zachwyciła japońska precyzja. Pojawiła się także mocna polska propozycja, która poruszyła temat piękna i pragmatyzmu. Nowym, szokującym pomysłem okazało się wykorzystanie natury przy projektowaniu, ale w bardzo nietypowy sposób: projektowanie drzewa w czasie jego wieloletniego wzrostu tak, by po ścięciu uzyskać np. krzesło. Nie zabrakło też tematów bardzo kontrowersyjnych, jak ubrania z ludzkiej skóry, innowacyjnych, jak drukowanie 3D oraz zaskakujących, jak drewniane auta.
Potężne marki też tam były
Zuzanna Skalska podkreślała, że warto spojrzeć na każdą wystawę jako na całość. Obecnie ich kuratorzy dbają o to, by był to spektakl zaplanowany od początku do końca. Tydzień designu w Mediolanie to impreza masowa na światowym poziomie. Warto się tam pokazać, by zaprezentować najlepsze i najbardziej innowacyjne osiągnięcia firmy. Wielkie marki to wiedzą i organizują we Włoszech niezwykłe przestrzenie dla zwiedzających, w których pokazuję niezapomniane eksponaty. Nie zabrakło takich brandów, jak: Pepsi, Nike, Yamaha, Lexus, Toyota, Diesel, Bosch, IKEA, a także Geberit. Na minimalistycznym, eleganckim stoisku zaprezentowana została toaleta myjąca Geberit AquaClean Mera, jako innowacyjne rozwiązanie, które wkracza do naszych domów i powoli staje się standardem ułatwiającym życie.
Prezentacja to nie wszystko
Obszerna prezentacja pokazująca najciekawsze wystawy tegorocznego Design Week w Mediolanie, to był dopiero początek debaty o „designie po designie”. Dalsze dyskusje i wymiany poglądów toczyły się już poza salą. Z możliwości bezpośredniej rozmowy z Zuzanną Skalską chętnie skorzystali zaproszeni goście, mogli wypytać nie tylko o jej międzynarodowe doświadczenie, ale także o to, w jakim stylu urządzone jest jej prywatne mieszkanie. Również po spotkaniu do dyspozycji dziennikarzy, blogerów oraz architektów pozostali specjaliści marki Geberit, którzy oprowadzili gości po showroomie znajdującym się w siedzibie firmy. W sposób przystępny, ciekawy i szczegółowy opowiadali o produktach Geberit, których działanie można było od razu wypróbować.
źródło: geberit/pięknydom24.pl